Ben je van plan om tijdens je stedentrip in Londen te reizen met de bus, trein of metro in Londen? Dan kun je heel eenvoudig en snel contactloos betalen met je pinpas, creditcard, telefoon of smartwatch. Dankzij het Pay as You Go systeem reis je voordelig en snel met het openbaar vervoer in Londen zonder dat je een los kaartje of losse Oyster Card nodig hebt. Maar hoe gaat het contactloos betalen in zijn werk? Hoeveel kost contactloos reizen met de metro en heb je hiervoor een speciale bankpas of app nodig? In dit artikel geven we je antwoord op deze vragen en vertellen we je alles wat je moet weten over het contactloos betalen met het openbaar vervoer in Londen.
Wat is contactloos betalen?
Contactloos betalen is een technologie waarmee betalingen snel en veilig kunnen worden gedaan zonder fysiek contact met een betaalterminal. Dit kan via een bankpas, creditcard of via een mobiele telefoon of smartwatch die uitgerust is met technologie zoals NFC (Near Field Communication). Voor reizigers in Londen betekent dit dat ze geen aparte Oyster Card meer nodig hebben, het bekende OV-chipkaart systeem van de stad.
De Contactless Card technologie maakt gebruik van encryptie, wat betekent dat gegevens veilig worden overgedragen tussen je betaalmiddel en de poort. Voor contactloze betalingen is het niet nodig om je pincode in te voeren bij het in- of uitchecken waardoor het proces snel verloopt. Mocht je een verloren pas of telefoon hebben dan kun je deze snel blokkeren om ongeautoriseerde betalingen met je bankpas of telefoon te voorkomen.
Is mijn bankpas of telefoon geschikt voor contactloos betalen?
Als je contactloos wilt gaan betalen in de bus, trein of metro in Londen dan moet je bankpas of creditcard hier geschikt voor zijn. Dit kun je eenvoudig controleren door te zoeken naar het contactloos logo (contactless logo) op je betaalkaart. Dit logo herken je aan vier gebogen streepjes naast elkaar die van links naar rechts groter worden. Daarnaast dien je de functie contactloos betalen geactiveerd te hebben op je bankpas, dit kun je controleren door in te loggen bij je bank. In veel gevallen is contactloos betalen niet standaard actief bij je bankpas, dit moet je zelf activeren. Bij sommige banken is contactloos betalen standaard alleen geactiveerd voor Nederland, voor andere landen dien je dit te activeren.
Als je met je telefoon of smartwatch contactloos wilt gaan betalen moet er een bankpas of creditcard gekoppeld zijn aan je telefoon via bijvoorbeeld Apple Pay, Samsung Pay of Google Pay. Op de website van je bank kun je in veel gevallen een handige uitleg vinden over hoe je de bankpas van je bank kunt koppelen aan je telefoon of smartwatch.

Hoe werkt contactloos betalen bij de metro in Londen?
Het contactloos betalen met je bankpas, creditcard of telefoon in de metro, bus en treinen in Londen werkt heel eenvoudig en is hetzelfde als reizen met de Oyster Card. Je checkt net als de Oyster Card in en uit via de gele kaartlezers bij de poortjes van het metrostation, in de bus of op het treinstation. Reizigers die gebruik willen maken van contactloos betalen hoeven slechts hun bankpas, creditcard of mobiele telefoon voor een van de gele kaartlezers te houden bij het in- en uitchecken. Wanneer je de poort passeert, wordt het bedrag automatisch afgeschreven van je rekening door middel van het Pay as You Go tarief.
Contactloos reizen werkt met een dagelijks maximumtarief net zoals bij de Oyster Card. Dit betekent dat je niet meer betaalt dan een bepaald bedrag, ongeacht het aantal ritten dat je op dezelfde dag maakt. Dit zorgt ervoor dat het contactloos betalen net zo voordelig is als het gebruik van een Oyster Card.
Bij contactloos betalen met je bankpas of telefoon in de metro, bus of trein is het belangrijk om met dezelfde pas in- en uit te checken. Dit geldt ook voor apparaten: als je incheckt met je telefoon, moet je ook met je telefoon uitchecken en niet met je Apple Watch of bankpas. Het is bovendien niet aanbevolen om gedurende de dag te wisselen tussen je bankpas en Oyster Card voor verschillende reizen. Dit kan ervoor zorgen dat er geen daily cap wordt toegepast, waardoor je meer betaalt voor je reis dan nodig is. De daily cap is het maximumbedrag dat je betaalt voor je metroreizen op één dag, ongeacht het aantal ritten dat je maakt.

Wat is een Card Clash?
Houd je contactloze betaalpassen en Oyster Cards altijd gescheiden wanneer je in- en uitcheckt bij een gele kaartlezer om het juiste tarief te betalen. Zo voorkom je een card clash, ook wel kaartconflict genoemd. Dit ontstaat wanneer je meerdere kaarten tegelijk tegen een gele kaartlezer houdt. Hierdoor kan het systeem in de war raken en bestaat het risico op één of meerdere incomplete reizen waarbij het maximale tarief berekend wordt.
Een card clash kun je voorkomen door ervoor te zorgen dat je contactloze betaalpassen en Oyster Cards niet in dezelfde portemonnee, hoesje of telefoonhoes bewaart bij het in- of uitchecken in het openbaar vervoer in Londen.
Met Apple Pay of Google Pay contactloos betalen in Londen
Ja het is mogelijk om met Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay, Garmin Pay of Fitbit Pay te betalen in het openbaar vervoer. Het is wel belangrijk dat je telefoon, smartwatch of Apple watch ingesteld is voor betalingen met een van deze betaaldiensten. Ook dien je er rekening mee te houden dat je uitcheckt met dezelfde telefoon of smartwatch als waar je mee ingecheckt bent, want anders registreert het systeem het als twee losse reizen en betaal je veel meer voor je reis.
Moet ik me registeren voor contactloos betalen in de metro?
Het is niet nodig om je te registeren om gebruik te kunnen maken van Contactless payment in het openbaar vervoer van Londen. Maar het is wel handig om te doen. Als je een account hebt bij TfL (Transport for London) kun je via de website of de Oyster App eenvoudig je bankpas of creditcard registeren en kun je inzicht krijgen in je complete reis- en betalingsgeschiedenis. De TfL Oyster and contactless app kun je downloaden via deze link.
Een TfL account kun je aanmaken via deze website van Transport for London. Met een account kun je onder andere je Oyster Card online opwaarderen, je historie van reizen inzien en de kosten van je reizen bekijken. Daarnaast is het mogelijk om via je account geld terug te vragen als je niet goed bent uitgecheckt. Als je niet goed uitcheckt, wordt het maximum dagtarief afgeschreven van je kaart. Zonder account is het niet mogelijk om het teveel afgeschreven geld terug te krijgen.

Zijn er extra bankkosten bij contactloos betalen?
Als je contactloos betaald met je bankpas of creditcard in het openbaar vervoer van Londen dan rekent je bank extra kosten. Dit komt omdat je afrekent in Britse pond (GBP) wat een vreemde valuta is voor de banken. Hierdoor rekenen de Nederlandse en Belgische banken een koersopslag op alle betalingen die gedaan worden met je bankpas of creditcard. Ook hanteren de banken vaak een wisselkoers van de pond die voor hun het meest gunstig is, en dus voor de klant ongunstiger. Het exacte tarief van de koersopslag is verschillend per bank maar het varieert van 1 tot 1,5% van het betaalde bedrag per betaling. De koersopslag bij betalingen in Engelse ponden met je creditcard zijn in veel gevallen hoger en liggen tussen de 1,5 en 2% van het betaalde bedrag per betaling.
Hou er rekening mee dat je de koersopslag ook betaald als je met je bankpas geld bijstort op je Oyster Card. Dus uiteindelijk is er geen groot verschil in kosten tussen reizen met je bankpas in de metro of reizen met de Oyster Card in het openbaar vervoer van Londen.
Hieronder een overzicht van de tarieven bij betalingen in vreemde valuta met een bankpas:
- ABN Amro: € 0,15 en 1,2% koersopslag per betaling
- ASN Bank: 1,2% koersopslag per betaling
- Bunq: 1,5% koersopslag per betaling (0,5% via ZeroFX)
- ING: 1,4% koersopslag per betaling
- Knab: 1% koersopslag per betaling
- Rabobank: 1,4% koersopslag per betaling
- Regiobank: 1,2% koersopslag per betaling
- SNS bank: 1,2% koersopslag per betaling
- Triodos bank: 1% koersopslag per betaling
Tarieven voor betalingen in vreemde valuta met een creditcard:
- ABN Amro: 2% koersopslag per betaling
- American Express: 2,5% koersopslag per betaling
- ANWB creditcard: 2% koersopslag per betaling
- ASN Bank: 2% koersopslag per betaling
- Bunq: 0% koersopslag per betaling
- ING: 2% koersopslag per betaling
- ICS (International Card Services) 2% koersopslag per betaling
- Knab: 2% koersopslag per betaling
- Rabobank: 2% koersopslag per betaling
- Revolut: 0% koersopslag per betaling
- Regiobank: 2% koersopslag per betaling
- SNS bank: 2% koersopslag per betaling
De bovenstaande lijst is upgedate op 1 december 2024




