Londen beschikt over een uitgebreid openbaarvervoersnetwerk met onder andere de metro in Londen, de bekende rode dubbeldekker bussen en de London Overground. Een ander belangrijk onderdeel van het openbaarvervoersysteem van Londen is de Docklands Light Railway (DLR), een onbemand treinnetwerk met metro-achtige treinen dat volledig bovengronds rijdt in de Docklands en de aangrenzende gebieden in het oosten en noordoosten van Londen.
Doordat de DLR op diverse locaties, waaronder de beginstations Bank en Tower Gateway, aansluitingen biedt op de Londense metro, is het vanuit het centrum van Londen eenvoudig om met de DLR-treinen belangrijke gebieden in het oosten van Londen, zoals de Docklands, te bereiken. Naast het havengebied rijden de DLR treinen ook naar Bank in de City of Londen, het financieel gebied van de stad, London City Airport, Greenwich en Stratford International. Hierdoor kun je bijvoorbeeld snel naar Greenwich, West Ham of Canary Wharf reizen met de treinen van de Docklands Light Railway.
Benieuwd hoe je kunt reizen met de DLR-treinen, welke stations er langs de DLR lijnen liggen en wat de kosten zijn om met de Docklands Light Railway door Londen te reizen? In dit artikel ontdek je alles over de Docklands Light Railway in Londen, inclusief handige tips voor het plannen van je reis, informatie over de dienstregeling en hoe je het meeste uit je reis met dit unieke lightrailsysteem in de Engelse hoofdstad kunt halen.

Wat is de Docklands Light Railway in Londen?
De Docklands Light Railway, ook wel bekend als de DLR, is een volledig geautomatiseerd vervoersnetwerk in het oosten van Londen dat onder gezag van Transport for Londen (TfL) opereert. Aan boord van de treinen zijn geen machinisten, in plaats daarvan worden de voertuigen op afstand bestuurd vanuit een centrale controlekamer. Elke trein heeft echter wel een ‘Passenger Service Agent’ (PSA) aan boord, die verantwoordelijk is voor het controleren van tickets, het geven van informatie en het overnemen van de besturing in noodgevallen.
De DLR is vergelijkbaar met de metro in Londen, maar rijdt voornamelijk boven de grond. Je kunt het eigenlijk zien als een combinatie tussen een lichte metro variant en de trein waarbij de metrotreinen geheel boven de grond op verhoogde viaducten en tunnels rijden zodat ze nergens kruizen met het andere verkeer in Londen. Dankzij naadloze aansluitingen op de metro in Londen (London Underground) en de IFS Cloud Cable Car is de DLR een snelle en efficiënte manier om Londen te verkennen.
De metrostations van de DLR zijn net zoals de metro eenvoudig te herkennen dankzij het bekende ronde logo met een streep in het midden. In tegenstelling tot het logo van de metro, dat rood met blauw is, is het logo van de DLR mintgroen met een blauwe streep erdoorheen.
Ontstaan van de DLR in Londen
De DLR werd officieel geopend in 1987 tijdens een periode waarin de Docklands van Londen een grondige transformatie ondergingen. Ooit een vervallen havengebied, werd de regio in de jaren 80 ontwikkeld tot een bloeiend zakelijk en residentieel gebied. Om deze ontwikkeling te ondersteunen was er behoefte aan een efficiënt en toekomstgericht transportsysteem, dat kwam er in de vorm van de Docklands Light Railway.
De oorspronkelijke lijn van de DLR was slechts 13 kilometer lang en had 15 stations. In de jaren daarop is het netwerk steeds in fases uitgebreid tot ruim 45 stations en 40 kilometer aan spoor.

Lijnen en routes van de DLR in Londen
Het Docklands Light Railway netwerk in Londen beslaat ongeveer 40 kilometer met 45 stations verdeeld over het oosten van Londen. Het netwerk telt drie hoofdlijnen in de vorm van een kruis met enkele aftakkingen uit City, Lewisham, Canning Town en Stratford die bij elkaar komen in de buurt van Canary Wharf en Poplar. Klik hier voor een handige plattegrond van het complete netwerk van de DLR treinen in Londen.
De DLR biedt een frequente dienstregeling, van maandag tot en met zaterdag van 5:30 uur tot middernacht en op zondagen en feestdagen van 7:00 uur tot 23:30 uur. Tijdens de spits vertrekken de treinen op de DLR routes ongeveer elke 3,5 minuut. De rest van de dag vertrekt er gemiddeld iedere 5 tot 10 minuten een trein vanaf het station. Reizigers die drukte willen vermijden, wordt aangeraden te reizen buiten de spitsuren. De piekuren in Londen zijn ’s ochtends van 7:30 tot 9:30 uur en ’s avonds van 17:00 tot 19:00 uur. Tijdens deze tijdstippen kan het soms erg druk zijn op de DLR lijnen. Controleer de website van Transport for London voor specifieke tijden om je reis te plannen of check de TfL Go app om je route te plannen.
De drie hoofdlijnen tellen in totaal vijf takken, naar Lewisham in het zuiden, Stratford en Stratford International in het noorden, Beckton en Woolwich Arsenal in het oosten, en Centraal Londen in het westen, waarbij de lijnen zich splitsen naar Bank en Tower Gateway. De noordelijke, zuidelijke en zuidoostelijke takken eindigen bij de National Rail-stations Stratford, Stratford International, Lewisham en Woolwich Arsenal. Andere overstapmogelijkheden met treinstations van National Rail zijn mogelijk bij Limehouse, Greenwich en West Ham.
Bank – Lewisham
Op de Bank naar Lewisham lijn rijden maximaal 12 treinen per uur. De lijn is donkergroen op de DLR-plattegrond en bestaat uit de volgende stations:
- Bank (overstap op de Central, Circle, District, Northern en Waterloo & City metrolijn)
- Shadwell (overstap op de Windrush Line van de London Overground)
- Limehouse
- Westferry (overstap op de rivier bus / Uber boot bij Canary Wharf Pier)
- West India Quay (alleen richting Bank) (overstap op Elizabeth metrolijn)
- Canary Wharf (overstap op de Elizabeth en Jubilee metrolijn)
- Heron Quays (overstap op de Jubilee metrolijn)
- South Quay
- Crossharbour
- Mudchute
- Island Gardens
- Cutty Sark for Maritime Greenwich (overstap op de rivier bus / Uber boot bij Greenwich Pier)
- Greenwich
- Deptford Bridge
- Elverson Road
- Lewisham

Bank – Woolwich Arsenal
Op de Bank naar Woolwich Arsenal lijn rijden maximaal 6 treinen per uur. De lijn is licht mintgroen op de DLR-plattegrond en bestaat uit de volgende stations:
- Bank (overstap op de Central, Circle, District, Northern en Waterloo & City metrolijn)
- Shadwell (overstap op de Windrush Line van de London Overground)
- Limehouse
- Westferry (overstap op de Thames Clipper boot bij Canary Wharf Pier)
- Poplar
- Blackwall
- East India
- Canning Town (overstap op de Jubilee metrolijn)
- West Silvertown (overstap op de rivier bus / Uber boot bij Royal Wharf Pier)
- Pontoon Dock (overstap op de rivier bus / Uber boot boot bij Royal Wharf Pier)
- London City Airport
- King George V (overstap op de rivier bus / Uber boot bij Woolwich Ferry North Pier)
- Woolwich Arsenal (overstap op de Elizabeth metrolijn en de Uber boot bij Royal Arsenal Woolwich pier)
Tower Gateway – Beckton
Op de Tower Gateway naar Beckton lijn rijden maximaal 6 treinen per uur. De lijn is donker mintgroen op de DLR-plattegrond en bestaat uit de volgende stations:
- Tower Gateway (overstap naar de Circle, District en Metropolitan metrolijn en de Uber Boat bij de Tower Pier, Tower Bridge Quay)
- Shadwell (overstap op de Windrush Line van de London Overground)
- Limehouse
- Westferry
- Poplar (overstap naar de Elizabeth metrolijn)
- Blackwall
- East India
- Canning Town (overstap naar de Jubilee metrolijn)
- Royal Victoria (overstap naar de IFS Cloud Cable Car)
- Custom House for ExCeL (overstap naar de Elizabeth metrolijn)
Prince Regent - Royal Albert
Beckton Park - Cyprus
- Gallions Reach
- Beckton

Stratford – Lewisham
Op de Stratford naar Lewisham Gateway rijden maximaal 12 treinen per uur. De lijn is donkergroen op de DLR-plattegrond en bestaat uit de volgende stations:
- Stratford
- Pudding Mill Lane
- Bow Church (overstap op de District en Hammersmith & City metrolijn)
- Devons Road
- Langdon Park
- All Saints
- Poplar
- West India Quay
- Canary Wharf (overstap op de Elizabeth en Jubilee metrolijn)
- Heron Quays (overstap op de Jubilee metrolijn)
- South Quay
- Crossharbour
- Mudchute
- Island Gardens
- Cutty Sark for Maritime Greenwich (overstap op de rivier bus / Uber boot bij Greenwich Pier)
- Greenwich
- Deptford Bridge
- Elverson Road
- Lewisham
Stratford International – Woolwich Arsenal
Op de Stratford naar Lewisham Gateway rijden maximaal 12 treinen per uur. De lijn is donkergroen op de DLR-plattegrond en bestaat uit de volgende stations:
- Stratford (overstap op de Central, Jubilee en Elizabeth metrolijn, de trein naar Southend Airport, de DLR lijn naar Lewisham en de Mildmay Line van de London Overground)
- Stratford High Street
- Abbey Road
- West Ham (overstap op de District, Hammersmith & City en Jubilee metrolijn)
- Star Lane
- Canning Town (overstap op de Jubilee metrolijn)
- West Silvertown (overstap op de rivier bus / Uber boot bij Royal Wharf Pier)
- Pontoon Dock (overstap op de rivier bus / Uber boot boot bij Royal Wharf Pier)
- London City Airport
- King George V (overstap op de rivier bus / Uber boot bij Woolwich Ferry North Pier)
- Woolwich Arsenal (overstap op de Elizabeth metrolijn en de Uber boot bij Royal Arsenal Woolwich pier)

Bezienswaardigheden bereikbaar via de DLR
De DLR is niet alleen handig voor het dagelijkse woon-werkverkeer van de inwoners van Londen, de treinen zijn ook ideaal om verschillende toeristische attracties in het oosten van Londen te bereiken, vooral in het Docklands-gebied. Hieronder hebben we de belangrijkste attracties die via de DLR bereikbaar zijn op een rijtje gezet.
- Royal Observatory in Greenwich: De Royal Observatory ligt bij station Greenwich. Hier kun je genieten van spectaculaire uitzichten en een rijke geschiedenis van navigatie en astronomie.
- Cutty Sark in Greenwich: Dit beroemde theeclipper schip is een van de meest iconische schepen van Groot-Brittannië. Je kunt het schip bezoeken en meer leren over de geschiedenis en rol in de maritieme handel.
- O2 Arena: Deze evenementenhal bevindt zich nabij station North Greenwich. Het is een populaire locatie voor concerten en sportevenementen.
- ExCeL London: Een groot tentoonstellings- en conferentiecentrum, bereikbaar vanaf station Custom House. Dit is een belangrijke locatie voor internationale evenementen en handelsbeurzen.
- Bank station: hier kun je overstappen op een groot aantal metrolijnen
- Stratford: Via het station van Stratford kun je het Westfield Shopping Mall winkelcentrum en het Olympic Park bezoeken
- West India Quay: hier kun je het London Museum Docklands bezoeken
- Royal Victoria: overstap op de IFS Cable Car kabelbaan
Wat kost reizen met de Docklands Light Railway?
De tarieven voor de Docklands Light Railway zijn hetzelfde als voor de metro. De exacte prijs van een ticket voor de DLR treinen in Londen hangt af van verschillende factoren, zoals de reisafstand die je gaat overbruggen, het aantal zones waar je met de DLR doorheen reist, het tijdstip waarop je reist en de manier waarop je betaald. Gemiddeld kost een treinkaartje voor de DLR trein tussen de 3 en 6 pond waarbij het reizen met de Oyster Card altijd de voordeligste optie is.
Je kunt je tickets voor de DLR op diverse manieren betalen. De Oyster Card is de meest gebruikelijke manier van betalen voor het openbaar vervoer in Londen. Je kunt een Oyster Card opladen met saldo en deze bij het in- en uitchecken gebruiken. Als je een Travelcard hebt (dagkaart of weekkaart), kun je deze ook gebruiken op de DLR.
Het is ook mogelijk om contactloos te betalen in Londen met je bankpas, creditcard of telefoon. Contactloos betalen werkt op dezelfde manier als de Oyster Card, maar zonder dat je een aparte kaart hoeft aan te schaffen. Je kunt ook een papieren ticket kopen voor een enkele reis of voor meerdere ritten, maar dit is minder gebruikelijk omdat het vaak duurder is dan het gebruik van een Oyster Card of contactloze betaling.











